ضرورت سرویس و نگهداری آسانسور

اگر مسئول ساختمان هستید یا قرار است برای خرید و نصب آسانسور اقدام کنید پیشنهاد می کنیم اطلاعاتی درباره ضرورت سرویس و نگهداری آسانسور کسب کنید.

لطفا قبل از بستن کمربند و سفر با آسانسور به ماه مطمئن شوید تکنسین های فنی، بازدیدهای لازم برای سرویس و نگهداری را انجام داده باشند. در واقع ضرورت سرویس و نگهداری آسانسور موضوعی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

شاید 20 سال بعد، شنیدن این جمله در حالی که  دارید  لباس مخصوص فضا نوردی می پوشید به اندازه امروز عجیب نباشد، زیرا شرکت فضایی ژاپنی ابایاشی  Obayashi یکی از شرکت‌هایی است که تصمیم گرفته است تا 2030 آسانسور مخصوص برای سفر به کره ماه بسازد و تا 2050 از آن بهره برداری کند!

اما آنچه مسلم است چه تصمیم داشته باشید برای دید و بازدید از آشنایان خود با آسانسور فضایی به کره ماه سفر کنید یا برای تعویض پوشال های کولر آبی تان به پشت بام سری بزنید لازم است پیش از هر چیز مطمئن شوید بازدیدهای ماهیانه سرویس و نگهداری آسانسور انجام شده است و قرار نیست در تونل وحشت گیر بیفتید!
پس اگر مسئول ساختمان هستید یا قرار است برای خرید و نصب آسانسور اقدام کنید پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا بدانید چرا آسانسور نیاز به سرویس و نگهداری دارد؟

سرویس و نگهداری چیست؟

مهمترین بخش از خدمات پس از فروش، سرویس و نگهداری است که برای بهبود کارایی و عمر محصولات نصب شده، به طور منظم انجام می شود و به آن تعمیر و نگهداری پیشگیرانه (PM) هم گفته می شود. انجام تعمیر و نگهداری پیشگیرانه منظم و دوره ای تجهیزات و دارایی ها برای فعال نگه داشتن آنها و جلوگیری از هرگونه خرابی غیرمنتظره و پرهزینه  را سرویس و نگهداری می نامند.
اکنون نگاهی به ساختار این قطار بالابر بیندازیم تا بدانیم چرا نیاز به تعمیر، سرویس و نگهداری دارد؟

خدمات ویژه سرویس و نگهداری اوج لیفت نوروزی 1403

آسانسور چیست و دارای چه بخش هایی است؟

آسانسور یک قطار برقی بدون راننده است که مسافران خود را بین طبقات یک ساختمان جا به جا می کند. این کوپه در تونلی عمودی حرکت می کند که در دل ساختمان قرار گرفته است و ایستگاه‌هایش طبقات آن ساختمان است. ساختمان هر آسانسور از 5 بخش اصلی تشکیل شده است که شامل چاه آسانسور، موتورخانه ، کابین، چاهک و ایستگاههای توقف میباشد.

 چاه آسانسور

همان تونل عمودی است که کابین آسانسور در آن حرکت می کند. آهن کشی و نصب ریل ها برای هدایت کابین روی دیواره های این تونل انجام می گیرد.

 موتورخانه

جایی است که تجهیزات مرتبط با سیستم نیروی محرکه آسانسور در آن قرار می گیرد. بهترین مکان برای قرارگیری موتورخانه در آسانسورهای کششی بالای چاه آسانسور و برای آسانسورهای هیدرولیکی در پایین چاه می باشد.همچنین اگر موتور آسانسوری از نوع بدون گیربکس یا گیرلس باشد موتورخانه آن درون چاه قرار می گیرد که به آن آسانسور بدون موتورخانه یا روملس می گویند.
موتورخانه آسانسور تنها محل قرار گیری موتور نمی باشد بلکه تابلو فرمان، تابلوی برق سه فاز، گاورنر، درایو یا سیستم کنترل سرعت آسانسور و تجهیزات آتش نشانی هم در آن قرار می گیرند.

 کابین آسانسور

همان کوپه قطار برقی است که مسافران یا بار را جابه جا می کند و دارای چراغ های روشنایی، دکمه انتخاب طبقه، دکمه بسته یا باز شدن در برقی، زنگ هشدار، فن، و احتمالا تلفن دیواری ست.

عوامل موثر بر هزینه تمام‌شده آسانسور
 

 چاهک یا چاله آسانسور

فاصله بین پایین ترین ایستگاه آسانسور تا کف چاه آسانسور که مهمترین کارکرد آن نصب ضربه گیر برای جلوگیری از برخورد شدید کابین به کف چاه آسانسور است.

چاهک آسانسور

  ایستگاه‌های توقف

ایستگاههای سوار و پیاده شدن در هر طبقه است. این ساختمان با هماهنگی چندین سیستم مرتبط به هم، عملکرد آسانسور را ممکن می سازد.

سیستم های آسانسور

عملکرد درست آسانسور وابسته به کارکرد صحیح سیستم های آن و ارتباط آنها با هم به عنوان یک ساختار یکپارچه است. هر آسانسور دارای 4 سیستم اصلی است:

  • سیستم نیروی محرکه

  • سیستم کنترل و فرمان آسانسور

  • سیستم آونگ یا تعلیق آسانسور

  • سیستم ایمنی آسانسور

سیستم نیروی محرکه

هر ساز و کاری که نیروی لازم برای حرکت آسانسور را فراهم می کند. در آسانسورهای کششی، این کار توسط موتورهای گیربکسی یا گیرلسی انجام می شود و در آسانسورهای هیدرولیکی، توسط الکتروموتوری که باعث پمپاژ روغن داخل سیلندر و حرکت جک می شود.

سیستم آونگ یا تعلیق آسانسور

سیستمی که کابین آسانسور را به سیستم نیروی محرکه متصل می کند و حرکت و توقف آسانسور در چاه آسانسور را امکان پذیر می کند.

سیستم کنترل و فرمان آسانسور

این سیستم در حکم مغز آسانسور است و فرایند کار آن دارای 3 مرحله است:
● دریافت اطلاعات
● پردازش اطلاعات
● صدور فرمان

1- دریافت اطلاعات

سه نوع اطلاعات ورودی به سیستم ارسال می شود:
الف- اطلاعاتی که بوسیله تجهیزات الکتریکی از بخش های مختلف سیستم آسانسور دریافت می کند مانند موقعیت مکانی کابین، سرعت موتور، وضعیت ترمزها، درب کابین و...
ب- درخواستهایی که از طریق دکمه ها یا شستی های کابین و طبقات آسانسور ارسال می شود.
ج- فرمانهایی که از طریق جعبه رویزیون بالای کابین دریافت می کند.

2-پردازش اطلاعات 

در این مرحله اطلاعات دریافتی را  براساس برنامه ای که به آن داده شده است، اولویت بندی و پردازش می کند.

3-صدور فرمان

در این مرحله فرمان را بر اساس پردازش انجام شده صادر می کند.

سیستم ایمنی آسانسور

با توجه به اهمیت ایمنی آسانسور، تمام اجزای آن با ضریب ایمنی بالاتری ساخته و نصب می شوند؛ به علاوه دارای سیستم ترمز اضطراری دومرحله ای و ضربه گیر در کف چاه آسانسور است تا در هنگام بروز حادثه از سقوط آسانسور جلوگیری کند. تجهیزاتی که برای جلوگیری از سقوط آسانسور و به حداقل رساندن آسیب های احتمالی استفاده می شوند شامل دستگاه کنترل مکانیکی سرعت(گاورنر) و دستگاه ترمز ایمنی (پاراشوت) و ضربه گیرها (بافر) می باشد.

هدف از سرویس و نگهداری آسانسور چیست؟

 اکنون با توجه به آشنایی با ساختمان آسانسور و سیستم های عملیاتی آن می توان هدف از سرویس و نگهداری آسانسور را در این دوبند خلاصه کرد:

  • انجام بازدیدهای دوره ای از آسانسور برای بررسی عملکرد سیستم های آسانسور

  • انجام سرویس، اصلاح، تعمیر یا تعویض برای بهبود کارایی و پیشگیری از خرابی های غیر منتظره

انجام بازدیدهای دوره ای از آسانسور برای بررسی عملکرد سیستم های آسانسور

میزان هماهنگی این سیستم ها با هم به عنوان یک ساختار یکپارچه، شرایط نگهداری و کارایی و عملکرد قطعات و تجهیزات مکانیکی، الکتریکی و الکترونیکی

نکات سرویس و نگهداری آسانسور

انجام سرویس، اصلاح، تعمیر یا تعویض برای بهبود کارایی و پیشگیری از خرابی های غیر منتظره

برای این کار شرکت‌هایی که سرویس و نگهداری آسانسور را انجام می‌دهند چک لیستی از بازدیدها و سرویس های لازم تهیه می کنند، برای آگاهی از چک لیست بازدیدهای دوره ای سرویس و نگهداری آسانسور پیشنهاد می‌کنیم مقاله چک لیست سرویس آسانسور را مطالعه کنید.

جمع بندی
در این مقاله با عنوان چرا آسانسور به سرویس و نگهداری نیاز دارد؟ پس از گریزی به آسانسورهای فضا پیما و نیاز مشترک آنها با آسانسورهای ساختمانی به سرویس و نگهداری، در ابتدا سرویس و نگهداری پیشگیرانه را تعریف کردیم. سپس آسانسور، بخش های ساختمانی آن، سیستم های بالابر و عملکرد و ارتباط آنها با هم را معرفی کردیم و در نهایت هدف از سرویس و نگهداری آسانسور را بیان کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 3103-051 وداخلی 103 و 125 تماس بگیرید.

عکس های بیشتر

اولین شب رویداد معماری سان با همراهی اوج لیفت

امتیاز دهید
47 رای (5 از 5)

سوالات متداول

سرویس و نگهداری چیست؟

انجام تعمیر و نگهداری پیشگیرانه منظم و دوره ای تجهیزات و دارایی ها برای فعال نگه داشتن آنها و جلوگیری از هرگونه خرابی غیرمنتظره و پرهزینه را سرویس و نگهداری می نامند.

پنج بخش اصلی ساختمان یک آسانسور را معرفی کنید.

چاه آسانسور، موتورخانه، کابین، چاهک و ایستگاه‌های توقف

فرایند کار سیستم کنترل و فرمان آسانسور دارای چند مرحله است؟

این سیستم در حکم مغز آسانسور است و فرایند کار آن دارای 3 مرحله است: دریافت اطلاعات، پردازش اطلاعات، صدور فرمان