عجیب‌ترین آسانسورهای دنیا

امروزه در برج‌های آسمان خراش و ساختمان‌های مرتفع آسانسور یا بالابر یکی از راحت‌ترین مدل‌های حمل و نقل محسوب می‌شود، آسانسور و بالابر به عنوان یه وسیله برای حمل‌ و نقل عمودی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آسانسور دارای انواع مختلفی می‌باشد و هرکدام از این انواع دارای اجزای مشخصی هستند که تمامی این موارد در سایر مقالات از شرکت اوج لیفت بررسی شده است، اما در این مقاله ما در حال بررسی این موضوع هستیم که صنعت ساخت آسانسور تا چقدر پیشرفت کرده است و عجیب‌ترین آسانسورهای دنیا به چه شکل هستند پس تا انتهای این مقاله از اوج لیفت همراه ما باشید. 

آسانسورهای عجیب دنیا 

در تمام نقاط توریستی جهان آسانسورهای بسیار پیشرفته و عجیبی ساخته شده است که هر کدام از این آسانسورها به تنهایی به عنوان یک جاذبه توریستی شناخته می‌شوند و از پیشرفته‌ترین تکنولوژی دنیا بهره می‌برند. در این قسمت به عجیب‌ترین آسانسورهای دنیا با طراحی‌های خارق‌العاده می‌پردازیم. 

 

لیست عجیب‌ترین آسانسورهای دنیا 

آسانسور AquaDom 

آسانسور Luxor's Inclinato

آسانسور Sky Tower 

آسانسور Rising Tide

آسانسور Falkirk Wheel 

آسانسور Gateway Arch 

 آسانسور Globen Skyview

آسانسور Bailong 

 

آسانسور  AquaDom در برلین 

یکی از شگفت‌ انگیزترین آسانسورهای جهان که دارای جاذبه توریسی است آسانسور آکواریومی به اسم AquaDom در برلین است. این بالابر به شکل یک آکواریوم طراحی شده است و ارتفاع آن ۲۵ متر می‌باشد. طراحی و زیبایی آن باعث شده که به عنوان یک جاذبه توریستی معرفی شود و به عنوان ۱۵ بالابر برتر ساخته شده در جهان شناخته شود. این آسانسور در شهر برلین آلمان قرار دارد و در هتل Radisson blu ساخته شده است. این آسانسور دارای ظرفیت و گنجایش ۱۰۰۰۰۰ هزار لیتر آب می‌باشد و بیش از ۱۵۰۰ عدد ماهی از ۵۰ گونه مختلف در این آسانسور مشغول زندگی هستند. روزانه چندین غواص به منظور غذا دادن به ماهی‌ها و نظافت مخزن این آسانسور را بررسی می‌کنند. 

آسانسور  AquaDom در برلین

آسانسور Luxor Inclinator

یکی دیگر از آسانسورهای عجیب دنیا Luxor Inclinator می‌باشد که طراحی و حرکت کابین آسانسور باعث منحصر به فرد شدن آن شده است. این بالابر واقع در یک برج هرمی در شهر لاس وگاس می‌باشد و می‌تواند مسافران را از گوشه هرم در زاویه ۳۹ درجه به قله هرم جابه‌جا کند. این آسانسور دارای کابین شیشه‌ای نیست و در واقع حرکت  آن در زاویه ۳۹ درجه و عمودی نبودن آن باعث خاص بودن این آسانسور شده است. 

آسانسور Luxor Inclinator

آسانسور Sky Tower

یکی دیگر از  بالابرهای شیشه‌ای و جذاب آسانسور Sky Tower می‌باشد که در شهر نیوزیلند واقع شده است. کابین آن سراسر شیشه می‌باشد و حتی کف  آن نیز از شیشه ساخته شده است. سرعت این آسانسور بسیار بالا است و سفر با  آن از طبقه اول تا آخرین طبقه ۴۰ ثانیه زمان می‌برد. به دلیل داشتن یک کابین تمام شیشه استفاده از این آسانسور بسیار دلهره آور است و برای کسانی که دارای عارضه قلبی هستند استفاده از این آسانسور به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

 آسانسور Sky Tower

آسانسور Rising Tide

از دیگر آسانسورهای عجیب دنیا می‌توان به Rising Tide اشاره کرد، این آسانسور در یک کشتی ساخته شده است و عجیب بودن آن به دلیل طراحی خاص می‌باشد. طراحی  آن باعث شده که به یکی عجیب‌ترین آسانسورهای سال ۲۰۲۳ تبدیل شود. آسانسور Rising Tide به عنوان یک بار نوشیدنی طراحی شده است و به عنوان اولین بار دریایی و مسافرتی در دنیا شناخته می‌شود. در این آسانسور انواع امکانات بار وجود دارد و امکان جابه‌جایی ۳۵ مسافر را دارد. تجربه لذت بردن از یک نوشیدنی در حین بالا رفتن در دریا باعث شده این بالابر به عنوان یک جاذبه توریستی در دریا شناخته شود. 

آسانسور Rising Tide

آسانسور Falkirk Wheel

در هنگام بررسی آسانسورهای عجیب دنیا نمی‌توان آسانسور Falkirk Wheel که در اسکاتلند واقع شده است را دست کم گرفت، این بالابر از جدیدترین و مدرن‌ترین طراحی استفاده کرده است و به صورت چرخشی عمل می‌کند و یکسری قایق را از کانالی به کانال دیگر منتقل می‌کند. این آسانسور به عنوان بزرگ‌ترین آسانسور چرخشی آبی شناخته می‌شود. آسانسور  Falkirk Wheel دارای چرخش ۱۸۰ درجه می‌باشد و در عین حال حالت افقی کابین  آن را حفظ می‌کند. 

چرخ فالکرک اسکاتلند

آسانسور Gateway Arch 

طراحی این آسانسور در یک ساختمان عجیب یادآور فیلم‌های علمی تخیلی می‌باشد و دقیقا به همین دلیل آسانسور Gateway Arch به عنوان یک جاذبه توریستی شناخته می‌شود. این ساختمان یک سازه منحنی است که مجهز به آسانسوری است که قوس کامل سازه را می‌تواند در ۴ دقیقه طی کند. کابین‌های آسانسور این ساختمان به شکل تخک مرغ طراحی شده‌اند و همگی کابین‌ها دارای درهایی هستند که با کمک آن‌ها می‌توان ساختار مکانیکی و فیزیکی درون ساختمان را مشاهده کرد. 

طاق دروازه سنت لوئیس

آسانسور Globen Skyview

جالب است بدانید که The Ericsson Globe بزرگ‌ترین ساختمان نیم‌ کره‌ای شکل در دنیا می‌باشد و ارتفاع این ساختمان ۸۵ متر می‌باشد و قطر آن نیز ۱۱۰ متر است. آسانسورهای این ساختمان عجیب در فضای بیرونی آن نصب شده است و کابین‌ آن‌ها به صورت یک کره کامل طراحی شده است. سطوح کناری این آسانسورها تمام شیشه هستند و با استفاده از آن‌ها مسافران می‌توانند یک سفر ۲۰ دقیقه‌ای را در محور قوسی مانند بر روی ساختمان داشته باشند. 

گلوبن اسکای ویو اسکتهلم

آسانسور Bailong 

آسانسور Bailong به عنوان یکی از معروف‌ترین آسانسورهای ساخته شده در قاره آسیا شناخته می‌شود که در کشور چین واقع شده است. این  بالابر به عنوان بزرگ‌ترین بالابر فضای باز شناخته می‌شود و در مجاورت یک صخره در منطقه Wilingyaun ساخته شده است. این بالابر در کشور چین به عنوان آسانسور صد اژدها شناخته می‌شود که ارتفاع آن ۳۵۰ متر است. عجیب بودن این آسانسور به دلیل ارتفاع و مجاورت آن با صخره می‌باشد که عظمت آن را دو چندان کرده است. 

آسانسور بایولینگ چین

سخن آخر 

در این مقاله از وبسایت اوج لیفت ما به بررسی عجیب‌ترین آسانسورها در دنیا پرداختیم و متوجه شدیم که صنعت آسانسور در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و طراحی‌های منحصر به فردی را ایجاد کرده است. تمامی آسانسورهای ذکر شده دارای طراحی‌ منحصر به فردی هستند که تبدیل به یک جاذبه توریستی شده‌اند و در کشورهای اروپایی و آسیایی واقع شده‌اند. این آسانسورها معمولا به دلیل طراحی منحصر به فرد مانند کابین تمام شیشه یا داشتن سرعت زیاد دارای محبوبیت زیادی هستند. 

 

عکس های بیشتر

سوالات متداول

عجیب‌ترین آسانسورها دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟

آسانسورهای عجیب دنیا معمولا از نظر ارتفاع و سرعت با سایر آسانسورها متفاوت هستند و دارای کابین‌های شیشه‌ای هستند.

آیا اوج لیفت کابین‌های شیشه‌ای طراحی می‌کند؟

شرکت اوج لیفت با سابقه اجرایی درخشان می‌تواند با توجه به نوع آسانسور شما و محل قرارگیری آن کابین شیشه‌ای نیز طراحی کند.

عجیب‌ترین آسانسورهای دنیای کدامند؟

لیست عجیب‌ترین آسانسورهای دنیا به شرح زیر می‌باشد: آسانسور AquaDom آسانسور Luxor's Inclinatoآسانسور Sky Tower آسانسور Rising Tideآسانسور Falkirk Wheel آسانسور Gateway Arch آسانسور Globen Skyview