نرخ بازرسی آسانسور 1403

اتحادیه آسانسور در سال 1403 نرخنامه ی جدیدی برای بازرسی آسنسور اعلام کرده است. برای مشاهده روی مقاله کلیک کنید.

 بازرسی منظم و دقیق‌ آسانسورها نقش بسیار مهمی را در حفظ ایمنی و کارایی آن‌ها دارد. فرآیند بازرسی آسانسور به منظور اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن این تجهیزات براساس استانداردهای تعیین شده و توسط افراد دارای صلاحیت انجام می‌شود.

این بازرسی‌ها به شناسایی و رفع نقص‌های فنی و تضمین امنیت کاربران کمک می‌کنند. سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان مرجع اصلی، قوانین و نرخ‌های بازرسی آسانسور را تعیین و بازرسی‌های دوره‌ای را الزامی می‌داند. در ادامه نرخنامه بازرسی در سال ۱۴۰۳ آمده است.

بازرسی آسانسور چیست؟

بازرسی آسانسور یک فرآیند بسیار مهم و اساسی در صنعت آسانسور است. این بازرسی به منظور تضمین ایمنی، قابلیت اطمینان و انطباق آسانسورها با استانداردهای مشخص شده انجام می‌شود. هدف اصلی این بازرسی‌ها این است که از عملکرد صحیح و ایمن آسانسورها اطمینان حاصل شود و هرگونه خطر احتمالی را پیش از وقوع شناسایی و رفع کند.

بازرسی آسانسور شامل چند مرحله کلیدی است که به شرح زیر انجام می‌شود:

انجام بازرسی‌های جامع

 این مرحله شامل بررسی کامل تمامی اجزای آسانسور ازجمله موتور، کابل‌ها، سیستم‌های ترمز و کنترل، درب‌ها و سایر قطعات مهم است. بازرسی جامع به شناسایی هرگونه نقص یا فرسودگی در اجزای آسانسور کمک می‌کند.

شناسایی مشکلات احتمالی

در این مرحله بازرس‌ها به دقت هرگونه مشکل یا نقص فنی که ممکن است ایمنی و عملکرد آسانسور را تحت تأثیر قرار دهد، شناسایی می‌کنند. این شامل بررسی صداهای غیرمعمول، لرزش‌ها و سایر علائم مشکلات فنی است.

اجرای اقدامات اصلاحی به موقع

 پس از شناسایی مشکلات، اقدامات لازم برای رفع آن‌ها به سرعت انجام می‌شود. این اقدامات می‌تواند شامل تعمیر یا تعویض قطعات معیوب، تنظیم مجدد سیستم‌ها و یا ارتقاء تجهیزات باشد.

مالکان ساختمان و شرکت‌های خدمات آسانسور با اجرای این مراحل به بهبود ایمنی و عملکرد آسانسورها کمک و از وقوع حوادث و اختلالات جلوگیری می‌کنند. بنابراین، بازرسی منظم و دقیق آسانسور نه تنها ایمنی کاربران را تضمین می‌کند، بلکه طول عمر مفید و کارایی آسانسور را نیز افزایش می‌دهد. در ادامه نرخنامه بازرسی آسانسور آمده است.

تعرفه بازرسی آسانسور در سال جدید1403

تعرفه بازرسی آسانسور هرسال توسط سازمان ملی استاندارد ایران صادر می‌شود.این تعرفه عبارتند از:

  1. بازرسی های نوبت اول: این تعرفه‌ها در نوبت اول بازرسی از تعداد توقف ۵ تا ۲۵ 30,228,000 الی 60,456,000 ریال است.

  2. بازرسی نوبت دوم: تعرفه بازرسی در نوبت دوم 18,136,800 ریال است.

  3. بازرسی نوبت سوم به بعد: این تعرفه از نوبت سوم به بعد12,091,200 ریال می‌شود.

شما می‌توانید برای مشاهده جزئیات مبلغ این نرخنامه از تعداد توقف ۵ تا ۲۵، فایل موجود درانتهای  این صفحه را دانلود کنید.

مزایای بازرسی آسانسور

بسیاری از افراد امکان دارند گمان کنند که هزینه کردن برای بازرسی آسانسور ضروری نیست، اما این فرآیند برای حفظ ایمنی افراد بسیار حیاتی است. تعرفه بازرسی آسانسور برای سال ۱۴۰۳ که توسط سازمان ملی استاندارد ایران تعیین شده، بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. برخی از مزایای کلیدی بازرسی آسانسور عبارتند از:

حفاظت از سرنشینان

بازرسی‌های منظم و دقیق تضمین می‌کنند که آسانسورها در وضعیت ایمن و مطلوبی قرار دارند و از سلامت و امنیت سرنشینان حفاظت می‌کنند.

کاهش خطرات

با شناسایی و رفع مشکلات فنی و نقص‌های احتمالی، خطرات مرتبط با عملکرد نادرست آسانسور به حداقل می‌رسد.

به حداقل رساندن زمان خرابی

 بازرسی‌های دوره‌ای باعث شناسایی زودهنگام مشکلات می‌شوند و از خرابی‌های ناگهانی و توقف‌های طولانی مدت آسانسور جلوگیری می‌کنند.

افزایش طول عمر آسانسور ها

 نگهداری‌ها و تعمیرات منظم و به موقع باعث می‌شوند که قطعات آسانسور کم‌تر دچار فرسودگی شوند و درنتیجه، طول عمر مفید آسانسورها افزایش پیدا کنند.

با انجام بازرسی‌های منظم نه تنها ایمنی و راحتی کاربران تضمین می‌شود، بلکه هزینه‌های احتمالی ناشی از خرابی‌ها و تعمیرات بزرگ‌تر نیز کاهش می‌یابد. بنابراین، بازرسی آسانسور یک سرمایه‌گذاری ضروری برای حفظ ایمنی و بهره‌وری آسانسور است.

چک لیست بازرسی آسانسور ها

آسانسورها در صورتی که از تجهیزات باکیفیت و مرغوبی برخوردار باشند، به صورت اصولی و استاندارد نصب شوند، تحت بازرسی‌های منظم قرار گیرند، گواهی ایمنی دریافت کنند و به صورت مرتب سرویس و نگهداری شوند، می‌توانند حداکثر ایمنی و عملکرد بهینه را ارائه دهند. به همین منظور، بازرسان مورد تأیید سازمان استاندارد باید موارد زیر را به دقت بررسی کنند:

ضربه‌ گیر: بررسی عملکرد صحیح ضربه‌گیرها که در کاهش شدت ضربات ناگهانی موثر هستند.

وزنه تعادل ضربه ‌گیر: اطمینان از عملکرد صحیح وزنه‌های تعادل و ضربه‌گیرها برای تضمین ایمنی حرکت آسانسور

ایمنی آسانسور: بررسی کلیه سیستم‌ها و مکانیزم‌های ایمنی نصب شده در آسانسور

گاورنر: ارزیابی کارکرد گاورنر که در کنترل سرعت و جلوگیری از حرکت ناگهانی کابین نقش دارد.

دستگاه اسلک، طناب: بازرسی دستگاه‌های اسلک و وضعیت طناب‌های آسانسور برای اطمینان از عدم وجود ساییدگی یا فرسودگی

برق اضطراری: اطمینان از وجود و عملکرد صحیح سیستم‌های برق اضطراری برای مواقع قطع برق

با بررسی دقیق این موارد، بازرسان می‌توانند از ایمنی و عملکرد مطلوب آسانسور اطمینان حاصل کنند و از وقوع حوادث و مشکلات فنی پیشگیری نمایند.

روند بازرسی آسانسور چگونه است؟

بازرسی آسانسور باید از لحاظ فنی و ایمنی از لحظه ساخت تا هنگام استفاده مورد بررسی قرار گیرد. این کار باید تنها توسط افراد دارای صلاحیت انجام شود تا تأییدیه سازمان ملی استاندارد ایران را کسب کند. بنابراین، کارشناسان مورد نیاز برای بازرسی آسانسور از شرکت خبرگان بین‌المللی تهران تأمین می‌شوند و ارزیابی‌ها توسط این کارشناسان صورت می‌گیرد.

علاوه‌بر بازرسی در حین ساخت، آسانسورها باید به صورت دوره‌ای مطابق با چک لیست‌های مشخص مورد بررسی قرار گیرند. همچنین برای دریافت گواهی استاندارد، سرویس و نگهداری آسانسور نیز باید به صورت منظم و مستمر انجام شود.

لازم به ذکر است که گواهی ایمنی آسانسور صادر شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران دارای اعتبار یک‌ساله است، مشروط بر این‌که تعمیر و نگهداری آن توسط نصابان مجرب و تأییدشده به صورت مستمر انجام شود. پس از یک سال، بازرسی مجدد و اخذ تأییدیه‌های سرویس‌های ماهانه از نصابان و سرویس‌دهندگان مجاز لازم است.

با رعایت این روند، ایمنی و کارایی آسانسورها تضمین می‌شود و از خطرات احتمالی جلوگیری می‌گردد.

قوانین در بازرسی آسانسور

سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان نهاد اصلی تعیین‌کننده قوانین و مقررات بازرسی آسانسور عمل می‌کند. این سازمان همچنین مسئول تعیین نرخ بازرسی آسانسور است. براساس استاندارد ملی ۱-۶۳۰۳ و دستورالعمل‌های جاری، گواهی ایمنی آسانسور که توسط شرکت‌های بازرسی فنی صادر می‌شود، یک سال اعتبار دارد.

آسانسورهایی که درحال بهره‌برداری هستند، برای دریافت گواهینامه ایمنی باید تحت سرویس و نگهداری مستمر ماهیانه و همچنین بازرسی ادواری سالیانه قرار گیرند. رعایت استانداردهای خاص در تمامی دستگاه‌ها الزامی است و آسانسورها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به همین دلیل، استاندارد آسانسور از سال ۱۳۸۲ به بعد اجباری شده است.

از سال ۱۳۸۲ به بعد فقط آسانسورهایی که تأییدیه استاندارد دارند، مجاز به راه‌اندازی هستند. در این راستا، سازمان ملی استاندارد ایران با همکاری شهرداری‌ها، شرایط دریافت گواهی پایان کار ساختمان را تسهیل کرده‌اند. به این صورت که دریافت پایان کار ساختمان‌ها تنها با داشتن تأییدیه ایمنی آسانسور از سوی اداره کل استاندارد کشور امکان‌پذیر است.

با اجرای این قوانین، ایمنی و عملکرد مطلوب آسانسورها تضمین می‌شود و خطرات احتمالی کاهش می‌یابد.

نصب، تعمیر و سرویس آسانسور در اوج لیفت

شرکت اوج لیفت یکی از برترین شرکت‌های واردات و صادرات آسانسور در ایران بوده و این شرکت ارائه‌دهنده بهترین و مرغوب‌ترین آسانسورها با گواهی اصالت کالا است. اوج لیفت نه تنها در تأمین آسانسورهای باکیفیت محبوییت دارد، بلکه پروژه‌های نصب و تعمیر آسانسورهای بزرگی را در سطح جهانی انجام داده است. برخی از پروژه‌های برجسته و موفق این شرکت شامل موارد زیر است:

هتل قصر طلایی

هتل قصر طلایی مشهد

طریق الحسین عراق

پل عابر پیاده ناصریه عراق

 مجتمع تجاری ماکسیم عراق

مجتمع تجاری ماکسم عراق

مجتمع اداری تجاری دایان

مجتمع تجاری اداری دایان

مجتمع تجاری شریف سبزوار

بازار بزرگ شریف سبزوار

برج‌های افرا و اقاقیا

آسانسور برج مسکونی اقاقیا

با تجربه و تخصص بالا، اوج لیفت یکی از نام‌های معتبر در حوزه آسانسور و همچنین پله برقی است.

اهمیت و انجام بازرسی آسانسور

انجام بازرسی‌های جامع و دوره‌ای، همچنین شناسایی مشکلات فنی و اجرای اقدامات اصلاحی به موقع، از خرابی‌های ناگهانی جلوگیری کرده و طول عمر مفید آسانسورها را افزایش می‌دهد. تعرفه این اقدام در سال جدید مقرون به‌صرفه‌ است.

در این میان، شرکت اوج لیفت با ارائه آسانسورهای باکیفیت و اجرای پروژه‌های بزرگ، سهم بسزایی را در ارتقای استانداردهای ایمنی و کارایی آسانسورها دارد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید. جهت اطلاع بیشتر با شماره 0513103 تماس بگیرید.

 

در ادامه بیشتر بخوانید:

استاندارد آسانسور

نصب آسانسور 

دستمزد نصاب آسانسور 1403

تعمیر آسانسور و پله برقی

عکس های بیشتر

اوج سرویس، پشتیبانی آسانسور

نرخ بازرسی آسانسور 1403

نرخ بازرسی آسانسور 1403
امتیاز دهید
47 رای (5 از 5)

سوالات متداول

آیا بازرسی آسانسورها باید توسط افراد دارای مدرک و صلاحیت خاصی انجام شود؟

بله، بازرسی آسانسورها باید توسط افراد دارای صلاحیت و مدرک مربوطه انجام شود تا تضمین ایمنی و کارایی آسانسورها صورت گیرد.

چرا بازرسی آسانسور برای ایمنی آن اهمیت دارد؟

بازرسی آسانسور برای شناسایی و رفع مشکلات فنی، کاهش خطرات ناشی از عملکرد نادرست، افزایش طول عمر و بهره‌وری آسانسور، و حفظ ایمنی سرنشینان ضروری است.

چه مواردی در چک لیست بازرسی آسانسور وجود دارد؟

مواردی مانند بررسی عملکرد ضربه‌گیر، وزنه تعادل، ایمنی آسانسور، کارکرد گاورنر، دستگاه اسلک و طناب، و سیستم برق اضطراری در چک لیست بازرسی آسانسور وجود دارد.