خطرات آسانسور غیر استاندارد

خطرات آسانسور غیر استاندارد به علت بی توجهی به قوانین ایمنی آسانسور و عدم سرویس و نگهداری اصولی آن است.

یکی از اقدامات لازم و ضروری برای دریافت پایان کار ساختمان، اخذ گواهی استاندارد آسانسور است. با این وجود بسیاری از کارفرمایان به علت تخطی از قوانین اعم از ساخت و ساز غیر اصولی و یا قرارداد با شرکت آسانسوری نامعتبر نسبت به دریافت گواهی استاندارد آسانسور بی توجهی می‌کنند. این موضوع باعث افزایش نرخ آسانسورهای غیر استاندارد و حوادث و خسارات ناشی از آن می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با خطرات آسانسور غیر استاندارد، علل و عواقب آن آشنا کنیم.

 

حادثه در آسانسورهای غیر استاندارد

خطرات آسانسور غیر استاندارد که به علت بی توجهی به قوانین ایمنی آسانسور و عدم سرویس و نگهداری اصولی آن است موجب بروز حوادث و خرابی آسانسور و همچنین افزایش حوادث می‌شود. معمولا حوادث و خطرات آسانسورهای غیر استاندارد بسیار بیشتر از آسانسورهای استاندارد است. به نظر شما علت چیست؟ با توجه به اینکه در آسانسورهای استاندارد مالکان ساختمان ملزم به تعمیر و نگهداری پیشگیرانه آسانسور هستند، نرخ حوادث و همچنین خطرات موجود در آسانسورهای استاندارد بسیار کمتر است. خطرات آسانسور غیر استاندارد شامل موارد زیر است. 

شماره

مولفه

1

پارگی سیم بکسل

2

سقوط کابین آسانسور

3

مصدومیت و فوت مسافران در آسانسور

4

گیر کردن افراد درون آسانسور

5

برق گرفتگی

6

آتش سوزی

7

مشکلات مکانیکی

8

عمر بالای قطعات

 

عیوب آسانسور غیر استاندارد 

خطرات آسانسور غیر استاندارد تقریبا زیاد و اجتناب ناپذیر هستند. معایب و خطرات آسانسورهای غیر استاندارد کدامند؟ در ادامه قصد داریم برخی از مهمترین معایب و خطرات آسانسور غیر استاندارد را بیان کنیم.

  •    فاقد امکانات اطلاع رسانی در کابین آسانسور، امکاناتی اعم از زنگ، تلفن، آیفون و...

  •   معیوب بودن درب آسانسور: خرابی درب آسانسور نسبت به نوع آن متفاوت است. به عنوان مثال درب‌ طبقه آسانسور ممکن است به علت لولایی نبودن درب باز شود. در صورتی که درب آسانسور از نوع اتوماتیک و خراب باشد، درب طبقه آسانسور باز می‌ماند. 

  •   مواد اولیه کابین ساخته شده از مواد آتش زا 

  •   پرهیز از قرار  دادن اطلاعات و پلاک مشخص در کابین آسانسور: این پلاک شامل شناسه پلاک ملی 10 رقمی آسانسور، نام نصاب و تعمیرکار و شماره تماس‌های اضطراری است.

 

مسئول حوادث در آسانسورهای غیر استاندارد 

چه کسی مسئول بروز حوادث در آسانسورهای غیر استاندارد است؟ همانطور که بررسی کردیم، با توجه به مشکلات آسانسورهای غیر استاندارد امکان خرابی و بروز حادثه در آن‌ها بسیار زیاد است. بنابراین افراد زیر موظف به اخذ گواهینامه استاندارد آسانسور پس از دریافت پایان کار ساختمان هستند. در غیر این صورت مسئولیت کلیه خرابی و حوادث آسانسور غیر استاندارد به عهده آن‌هاست.

  •    مالکان ساختمان 

  •    بهره برداران 

  •    مدیران ساختمان‌ها و برج‌های مرتفع تجاری و مسکونی 
    رشد شهرنشینی رابطه مستقیمی با افزایش ساختمان سازی به ویژه در شهرهای بزرگ دارد. به همین علت بسیاری از مالکان ساختمان و حتی مهندسین ساختمان در ساخت و ساز ساختمان‌ها از قوانین تخطی می‌کنند. یکی از این موارد عدم دریافت گواهینامه استاندارد آسانسور است. زیرا افراد برای دریافت این گواهینامه باید تعمیر و نگهداری آسانسور ساختمان خود را به صورت مداوم و منظم انجام دهند. علاوه بر آن، انجام بازرسی‌های ادواری و سالیانه برای تمدید این گواهینامه نیز الزامی است. در غیر این صورت، مسئولیت بروز هر حادثه‌ای در آسانسور، به عهده مالک و یا بهره بردار ساختمان است.

 

دلیل پلمب آسانسور غیر استاندارد 

همانطور که اطلاع  دارید خرابی آسانسور و حوادث ناشی از آن می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به بار بیاورد. به همین علت سرویس و نگهداری مداوم آسانسور و انجام بازرسی‌های ادواری و سالیانه آسانسور به منظور پیشگیری از این حوادث ضروری است. در غیر این صورت علاوه بر بروز حادثه، آسانسور شما به عنوان آسانسوری غیر استاندارد شناخته شده و بازرسین اداره استاندارد می‌توانند نسبت به پلمب آن اقدام کنند.

 

اعتراض ساکنین به مالکان ساختمان دارای آسانسور غیر استاندارد 

با توجه به اینکه خطرات آسانسور غیر استاندارد بسیار زیاد و غیر قابل جبران است، ساکنین ساختمان و مسافران می‌توانند در صورت بروز حادثه درون آسانسور از مالکین ساختمان شکایت کنند. البته این شکایت در صورتی قابل قبول است که مالکان ساختمان نسبت به رعایت قوانین استاندارد آسانسور و یا تعمیر و نگهداری آن بی توجهی کرده باشند.
بنابراین در صورت اطمینان از غیر استاندارد بودن آسانسور ساختمان خود و بی توجهی مالک ساختمان به این موضوع باید به مراجع ذیصلاح مراجعه نمائید. در مرحله بعدی اداره استاندارد با پیگیری شکایت شما، گواهینامه استاندارد را برای آسانسور ساختمان صادر می‌کند.
جمع بندی 
در این مقاله سعی کردیم خطرات آسانسور غیر استاندارد را بررسی کنیم. این خسارات گاهی اوقات ممکن است بسیار سنگین و غیر قابل جبران باشد و مشکلات جانی و مالی زیادی را برای افراد ایجاد کند. به همین علت شما باید کلیه اقدامات لازم برای استاندارد سازی آسانسور خود را انجام دهید و پیش از استاندارد سازی از سوار شدن در آسانسور بپرهیزید.

سوالات متداول

  • آسانسور غیر استاندارد چه خطراتی به همراه دارد؟

برق گرفتگی، سقوط آسانسور، پاره شدن سیم بکسل، گیر کردن افراد بین درب آسانسور و... از جمله خطرات آسانسور غیر استاندارد هستند.

  • چه کسی مسئول حوادث در آسانسورهای غیر استاندارد است؟

مالک ساختمان، مدیران مجتمع و مهندسان و بهره برداران پروژه مسئولین اصلی بروز حادثه در آسانسورهای غیر استاندارد هستند.

  • علت پلمب آسانسورهای غیر استاندارد چیست؟

با توجه به احتمال بروز حادثه در آسانسور، کارشناسان اداره استاندارد در صورت تشخیص غیر استاندارد بودن آسانسور می توانند نسبت به پلمب آن اقدام کنند.

امتیاز دهید
47 رای (5 از 5)