مرحله نصب درب آسانسور

لازم است مراحل نصب درب آسانسور با دقت کافی دنبال شود تا از خطرات جانی و خسارت‌های مالی بعدی آن جلوگیری شود.

درب‌های آسانسور یکی از مهم ترین بخش‌های هر آسانسور است و با هر توقف در طبقه، درب طبقه و کابین باز و بسته می‌شود که مسافران داخل و خارج شوند. بنابراین لازم است مراحل نصب آن با دقت کافی دنبال شود تا از خطرات جانی و خسارت‌های مالی بعدی آن جلوگیری شود. بنابراین، در این مطلب در مورد مراحل کلی نصب درب آسانسور و موارد مربوط به آن بحث می‌کنیم. 

نحوه عملکرد درب آسانسور 

درهای آسانسور با کمک یک موتور الکتریکی که به کامپیوتر آسانسور متصل است کار می‌کند. درهای کابین از دو صفحه ساخته شده اند که هنگام باز شدن درب، این دو صفحه در هم قفل می‌شود و با بسته شدن درب از هم باز می‌شوند. وقتی کابین به طبقه ای می‌رسد، کامپیوتر فرمان باز شدن درب‌ها را صادر می‌کند و قبل از شروع حرکت مجدد درها را می‌بندند. بسیاری از آسانسورها دارای یک سیستم حسگر حرکتی یا همان فتوسل آسانسور هستند که از بسته شدن درها در صورت قرار گرفتن مانع در بین آنها جلوگیری می‌کند. درهای کابین دارای مکانیزم کلاچ هستند که قفل درهای بیرونی هر طبقه را باز می‌کند. به این ترتیب درهای بیرونی فقط در صورتی باز می‌شوند که کابین در طبقه مورد نظر قرار گرفته باشد.

قدم به قدم تا نصب درب آسانسور

برای نصب کامل در آسانسور باید چند مرحله اصلی طی شود تا بتوان از عملکرد صحیح و ایمن آن اطمینان حاصل کرد. در ادامه این مطلب به صورت کلی توضبح می‌دهیم که برای نصب آسانسور باید چه مراحلی طی شود:
 

مراحل کلی نصب در آسانسور

1

ارزیابی محل نصب

2

بررسی و طراحی درب آسانسور

3

نصب درب آسانسور

4

نصب درب کابین آسانسور

ارزیابی محل نصب:

قبل از شروع به نصب در آسانسور باید مهندسین آسانسور از محل نصب درب بازدید کرده و از تطابق اندازه‌ها و سایر شرایط با استانداردها و قوانین ساختمان اطمینان حاصل کنند. در طی این بازدید، کارشناس نصب در مورد انطباق پذیری شرابط نصب در آسانسور اطمینان حاصل کند. این شرایط شامل وجود مجوزهای نصب آسانسور و تطابق پذیری امکانات الکتریکی جهت جایگذاری و نصب درب می‌باشد. 
علاوه بر این، باید قبل از شروع به نصب اطمینان حاصل شود که همه امکانات و شرایط لازم در محل وجود دارد. مثلا کارشناس نصب می‌بایست:

  • شرایط چاه آسانسور از جمله تمیز بودن و ابعاد آن را بررسی کند. 

  • برای جلوگیری از سقوط پرسنل باید بررسی شود که تمام ورودی‌های شفت توسط ابزار حفاظت درب که توسط شرکت تولید کننده در آسانسور تولید می‌شود، وجود داشته باشد. 

  • کارشناس آسانسور باید از وجود تجهیزاتی مانند کلاف آسانسور، چشمی‌ درب، داکت‌های تهویه اطمینان حاصل کند تا از به تعویق افتادن مراحل نصب درب جلوگیری شود. علاوه بر این موارد، باید از وجود امکانات برق سه فاز برای نصب کابین و در اطمینان حاصل کرد. 

  • وجود یک فضای انباری تمیز و خشک در طبقه همکف که به شفت نزدیک باشد و راه ورودی آن ساده باشد، ضروری است.

بر اساس اطلاعات فنی بدست آمده از این بازدید، می‌توان در مرحله بعد در را طراحی کرد. 

بررسی و طراحی درب آسانسور:

در این مرحله، مهندسین آسانسور با توجه به نیازهای مشتری، ظرفیت آسانسور، شرایط ساختمان، نوع کاربری، و سایر جزئیات فنی، برای طرح اصلی جهت نصب در آسانسور برنامه ریزی می‌کنند. 
اطلاعات بدست آمده از مرحله قبل در طراحی درب آسانسور کمک زیادی می‌کند. طراحی در آسانسور باید به گونه ای باشد که بتوان از کارآیی، ایمنی و طول عمر بالای درب اطمینان حاصل کرد. از جمله مسایلی که در این مرحله مورد توجه قرار می‌گیرد، عبارتند از:


نوع درب آسانسور: عواملی مانند نوع کاربری آسانسور، ساختار ساختمان، عوامل داخلی در انتخاب نوع درب تاثیر می‌گذارد. دربهای آکاردئونی، تلسکوپی (از یک طرف بازشو)، سانترال (از وسط بازشو) از جمله متداول ترین درب‌هایی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
اندازه درب: اندازه درب آسانسور به عواملی مثل ساختار ساختمان، نوع کاربری آسانسور و سایر عوامل مانند ظرفیت آسانسور و اندازه چاه آسانسور بستگی دارد. بنابراین، با توجه به عوامل ذکر شده، اندازه‌های درب استاندارد وجود دارد. 
نوع عملکرد درب: درب‌های آسانسور از جنبه عملکرد به دسته بندی‌های لولایی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم بندی می‌شود. 
ویژگی‌های ایمنی درب: مهم ترین ویژگی‌های ایمنی درب شامل سنسورهای درب، قفل درب و دکمه‌های توقف اورژانسی است. 
زمانی که شرایط پیش از نصب بررسی شد و نوع طراحی درب آسانسور توسط کارشناس مربوطه تعیین شد، وارد مرحله نصب درب آسانسور می‌شویم:

نصب درب آسانسور: 

جهت نصب درب آسانسور ابتدا باید فوندانسیون و پایه ریزی اساسی صورت بگیرد. اجرای فوندانسیون در آسانسور شامل وجود ریل‌های هدایت کننده و سایر تجهیزات متصل شونده به درب هستند که امکان تنظیم دقیق عملکرد را فراهم می‌کند. 
•    سپس باید قطعات و اجزای شفت را که کابین درون آن قرار می‌گیرد را فراهم کرد. این تجهیزات عبارتند از در آسانسور، قاب درب و پنل عملکرد کابین.
•    در مرحله بعد درب آسانسور درون شفت قرار می‌گیرد و سپس تجهیزات الکتریکی و سیم پیچی‌های لازم آن شامل موتور، تجهیزات کنترلی و ایمنی نصب می‌شود. 
•    سپس به مرحله تست و بررسی قبل از نصب می‌رسیم. در این مرحله نصب درب آسانسور تکمیل شده است و برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن می‌بایست بررسی‌های لازم و تست‌های ابتدایی عملکرد اجرایی شود. 
•    دقت کنید که با توجه به شرایط ساختمان و الزامات خاص محل روند نصب می‌تواند متفاوت باشد.

نصب درب کابین آسانسور

نصب صحیح درب کابین آسانسور در عملکرد قابل اطمینان و ایمن در آسانسور تاثیر دارد. درب‌های کابین آسانسور معمولا قبل از عرضه به بازار دارای ریل‌های هدایت درب، موتور درب، بازوی متحرک، صفحه آویز درب و غیره هستند. بنابراین، بعد از نصب مکانیزم باز شونده درب و قطعات مکمل، می‌توان در آسانسور را نصب کرد. 
ابتدا لازم است ارتفاع ریل هدایت درب کابین را تعیین کرد و به صورت همزمان از تنطیم بودن تراز و براکت درب اطمینان حاصل کرد به طوری که قسمت جلویی ریل هدایت کابین خودرو با ضلع داخلی در شیار اسلات درب کابین در حالت عمود قرار بگیرد. سپس باید اپراتور در کابین درب خودرو را به صورت عمودی تنظیم کنید. روش بررسی به این صورت است که قرقره را آویزان کنید یا چارچوب در و ریل راهنمای در را در دو سر صفحه اتصال آویزان کنید تا عمودی شود و پس از تنظیم پیچ اتصال آن را سفت کنید.

اهمیت نصب صحیح درب آسانسور

نصب صحیح درب آسانسور برای اطمینان از ایمنی مسافران و طول عمر آسانسور بسیار مهم است. اگر در آسانسور به صورت صحیح و ایمن نصب نشود، مشکلات عدیده ای را در محیط‌های مسکونی و تجاری ایجاد کند. علاوه بر نصب صحیح درب آسانسور باید نسبت به تعمیر و نگهداری منظم آن هم اهمیت داد، تا ضمن حفظ عملکرد درب، از بهبود طول عمر درب‌های آسانسور هم اطمینان حاصل کرد. 

سفارش نصب درب آسانسور در مشهد

نصب درب آسانسور یک فعالیت تخصصی است و حتما باید این کار را به یک فرد یا شرکت متخصص سپرد. شرکت اوج لیفت ضمن تهیه پکیج کامل آسانسور در زمینه نصب و ارائه سرویس نگهداری آسانسور هم فعالیت می‌کند و در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از بهترین شرکت‌های آسانسوری مشهد شده است که در کشورهای اطراف از جمله عمان و عراق نیز پروژه‌های موفقی در زمینه نصب و مشاوره آسانسور و پله برقی نیز انجام داده است. 
 

نگاهی به برخی پروژه های آسانسور

امتیاز دهید
47 رای (5 از 5)

سوالات متداول

چرا سرویس و نگهداری درب آسانسور اهمیت دارد؟

با تعمیر و نگهداری منظم درب آسانسور می‌توان ضمن حفظ عملکرد درب، از بهبود طول عمر درب‌های آسانسور هم اطمینان حاصل کرد.

در مرحله بررسی و طراحی درب آسانسور چه موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

در این مرحله عواملی مثل نوع درب آسانسور، اندازه درب، نوع عملکرد درب و ویژگی‌های ایمنی درب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در مرحله ارزیابی محل نصب، به طور کل چه مواردی مورد کارشناسی قرار می‌گیرد؟

قبل از شروع به نصب درب آسانسور باید مهندسین آسانسور از محل نصب درب بازدید کرده و از تطابق اندازه‌ها و سایر شرایط با استانداردها و قوانین ساختمان اطمینان حاصل کنند.