نکات مهم انتخاب آسانسور

باید برای انتخاب آسانسور دقت زیادی کنید چرا که یک انتخاب نامناسب می‌تواند خسارات مالی و حتی جانی جبران ناپذیری را بوجود بیاورد.

دیگر نمی‌توان ساخنمان‌های امروزی را بدون آسانسور در نظر گرفت. وجود آسانسور در ساختمان به شدت در نظم و راحتی رفت و آمد افراد در ساختمان تاثیرگذار است. اگر در نظر دارید که برای پروژه ساختمانی تان آسانسور نصب کنید، باید برای انتخاب آسانسور دقت زیادی کنید چرا که یک انتخاب نامناسب می‌تواند خسارات مالی و حتی جانی جبران ناپذیری را بوجود بیاورد. 
بنابراین، اگر به دنبال انتخاب آسانسور برای ساختمان تان هستید، این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 
در همین ابتدا باید گفت که انتخاب آسانسور برای یک فردی که به این صنعت آشنایی ندارد، می‌تواند کار سختی باشد. عموما کسانی که با این صنعت آشنایی ندارند، از مواردی مانند استانداردهای آسانسور، شرایط عمومی‌ ساختمان و معیارهای ایمنی آن بی اطلاع هستند. بنابراین، بهترین کار این است که این کار را به یک شرکت آسانسوری معتبر مانند اوج لیفت بسپارید تا از نتیجه نهایی مطمئن باشید. 


نکات مهم که باید پیش از انتخاب آسانسور در نظر بگیریم:

از جمله نکاتی که هنگام انتخاب آسانسور باید در نظر داشته باشید عبارتند از:


شناخت و انتخاب نوع سیستم آسانسور

مهم ترین نکته برای انتخاب آسانسور انتخاب نوع آسانسور است. سیستم‌های آسانسوری متفاوتی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند. از جمله مهم ترین سیستم‌های آسانسوری عبارتند از:

  • سیستم آسانسوری کششی از جمله گیربکس، گیرلس و روملس 

  • و سیستم آسانسوری هیدرولیک


    هر کدام از این سیستم‌ها مزایای خاص خودش را دارد و با توجه به سرعت، ترافیک، تعداد طبقات، نوع کاربری ساختمان و با کمک کارشناسان آسانسور باید یکی از این سیستم‌ها را انتخاب کنید. مثلا اگر برای یک ساختمان اداری با هفت توقف می‌خواهید آسانسور نصب کنید، شاید آسانسور هیدرولیک گزینه خوبی نباشد. اما برای یک آسانسور خودروبر دو طبقه سیستم آسانسوری هیدرولیک احتمالا یک گزینه مناسب خواهد بود. 
    تشخیص کارآیی نوع آسانسور با توجه به الزامات پروژه و بر عهده یک فرد متخصص و یا کارشناس آسانسور خواهد بود. 


    تعیین ظرفیت آسانسور و تعداد توقف آن 

    با توجه به نوع کاربری ساختمان، ترافیک احتمالی ساختمان و تردد افراد مسن و یا معلول (با ویلچر) باید پیش بینی‌های لازم برای میزان تردد و ترافیک ساختمان را داشته باشید. با توجه به این پیش بینی‌ها تعداد آسانسورها و ظرفیت بهینه آن تعیین می‌شود. 
    بر اساس الزامات مقررات ملی ساختمان باید به این نکته توجه داشت که در یک آسانسور شش نفره به سختی شش نفر جای می‌گیرند بنابراین بهتر است اگر نیاز ترافیکی 6 نفره را در نظر دارید، بهتر است ظرفیت 8 یا 10 نفره را تهیه و نصب کنید. 
    علاوه بر این، باید به تعداد آسانسورهای موجود در ساختمان هم توجه کرد. وجود دو آسانسور در ساختمان‌های پرتردد بسیار مفید هستند. چرا که در صورت خراب شدن یکی از آن‌ها امکان استفاده از دیگری وجود دارد. 
    نکته دیگری که باید در انتخاب آسانسور توجه کرد این است که با توجه به نوع کاربری ساختمان و میزان ترافیک احتمالی باید تعداد توقف آسانسور را تعیین و پیش بینی کرد. این تصمیم معمولا توسط کارشناس آسانسور و با مشورت کارفرما مشخص می‌شود. مثلا یک ساختمان نیاز به شش یا هشت توقف در طبقات دارد. این تصمیم بر اساس کارآیی طبقات و سایر ملاحظات مرتبط گرفته می‌شود. 


    تعیین سرعت آسانسور

    سرعت آسانسور مساله ای است که با توجه به طول مسیر حرکت آسانسور، شرایط کاربری ساختمان و ترافیک کاری آن ساختمان تعیین می‌شود. بنابراین، هرچه تعداد طبقات یک ساختمان بیشتر باشد، انتخاب آسانسور با سرعت بالاتر توجیه بیشتری دارد. اما برای ساختمان‌هایی که تعداد طبقات کمتری دارند، سرعت‌های پایین آسانسور مناسب تر است.
    در جدول زیر می‌توانید سرعت مناسب با توجه به تعداد طبقات ساختمان را بررسی کنید:
     

تعداد طبقات

سرعت آسانسور

8 طبقه

63/0 متر بر ثانیه

9 طبقه

1 متر بر ثانیه

13 الی 20 طبقه

1.6 متر بر ثانیه

21 الی 25 طبقه

2 متر بر ثانیه

26 الی 30 طبقه

5/2 متر بر ثانیه


موارد ایمنی 

سیستم‌های کنترلی و ایمنی آسانسور از جمله مهم ترین عواملی هستند که در انتخاب آسانسور موثر هستند. از جمله ملاحظات و سیستم‌های ایمنی که باید برای آسانسور خود در نظر داشته باشد، نصب سیستم‌های هشدار، سیستم‌های بکاپ انرژی، سیستم‌های ترمز و تلفن ایمنی است.


بودجه تخصیص داده شده

نصب آسانسور برای یک ساختمان به عنوان سرمایه گذاری شناخته می‌شود چرا که بر ارزش ملک و کاربرپسند بودن آن می‌افزاید. قبل از انتخاب آسانسور باید بودجه کارفرما مشخص شود و به اطلاع کارشناس آسانسور برسد. البته که خرید آسانسور به حداقل بودجه خاصی نیاز دارد (این مقدار در هر بازه زمانی می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین برای تعیین حداقل و میانگین بودجه لازم برای انتخاب آسانسور با کارشناسان اوج لیفت در تماس باشید). بنابراین توجه به قیمت آسانسور قبل از نصب یکی از ملاحظات مهمی‌ است که حتما باید هنگام مشورت با کارشناسان آسانسور آن را در نظر گرفت. 


تطابق با استانداردها

آسانسور و تجهیزاتی که بر روی آن نصب می‌شوند باید با استانداردهای جهانی و الزامات مقررات ملی ساختمان در تطابق باشند. عدم تطابق آسانسور، تجهیزات آن و نحوه نصب آن با استانداردهای جهانی و ملی ساختمان علاوه بر ایجاد مشکل‌های اداری برای کارفرما، در آینده هزینه‌های سنگین مالی و جانی برای کاربران آن در پی خواهد داشت. بنابراین، تاکید می‌شود که برای انتخاب آسانسور به موارد استانداردهای آسانسور در ایران توجه کافی داشته باشید. 


طول عمر آسانسور 

از آنجایی که انتخاب و نصب آسانسور به صرف وقت و هزینه زیادی نیاز دارد، بنابراین این دستگاه در مدت کوتاه قابل جایگزین شدن نیست. به همین دلیل باید به کیفیت و ماندگاری قطعات و تجهیزات آسانسور اهمیت زیادی دارد و موارد مربوط به گارانتی و معتبر بودن شرکت‌های تولید کننده قطعات آن را مورد بررسی قرار داد. 
قطعات آسانسوری تولید شده توسط شرکت‌های معتبر دارای کیفیت بالایی هستند و در کوتاه مدت نیاز به تعمیر و یا جایگزینی ندارند. بنابراین باید از کیفیت، گارانتی و خدمات پس از فروش مربوط به آن‌ها اطمینان حاصل کنید. 


ظاهر ساختمان

حتی ظاهر ساختمان هم اهمیت دارد چرا که باید با طراحی، نوع کاربری و استایل ساختمان هم در تناسب باشد. مثلا در یک ساختمان لوکس، استفاده از یک آسانسور معمولی بدون تزئینات داخلی کابین و حتی نورپردازی کمی‌عجیب خواهد بود.


نوع کاربری ساختمان 

همانطور که در موارد بالا متوجه شدید، نوع و کاربری ساختمان در تعیین خیلی از فاکتورها و مشخصات آسانسور نقش تعیین کننده ای دارد. نوع کاربری ساختمان در موارد فنی مربوط به ساختمان از جمله سرعت، ظرفیت، نوع سیستم آسانسوری، میزان موارد کنترل ایمنی و غیره و همچنین در موارد ظاهری مانند میزان تزئینات کابین، رنگ کابین، نوع کابین، نوع درب آن عامل تعیین کننده ای است. 


در مورد شرکت‌های آسانسوری تحقیق کنید:

با توجه به این که موارد گفته شده در بالا به تخصص، دانش و سابقه کافی در بازار و صنعت آسانسور ایران نیاز دارد، بنابراین، توصیه می‌شود که کار انتخاب آسانسور را به یک شرکت معتبر آسانسوری بسپارید. 
با توجه به این که این شرکت‌ها در زمینه انتخاب آسانسور، تامین قطعات و نصب آسانسور فعالیت می‌کنند، بنابراین در این زمینه اطلاعات به روز و مفیدی دارند که دسترسی به آن‌ها برای کارفرما و یا فردی که به این حوزه آشنا نیست سخت و حتی انرژی بر است. علاوه بر این، شرکت‌های آسانسوری را انتخاب کنید که در صورت نصب آسانسور، خدمات گارانتی قطعات و خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند و در زمینه سرویس و نگهداری آسانسور هم کمک می‌کنند. 

نصب آسانسور و پله برقی در مشهد

شرکت اوج لیفت با هدف افزایش کیفیت خدمت رسانی به مشتریان خود، در زمینه مشاوره آسانسور، نصب پک کامل آسانسور، گارانتی خدمات و تجهیزات و همچنین ارائه خدمات سرویس و نگهداری آسانسور و پله برقی فعالیت می‌کند و در انواع ساختمان‌های اداری، مسکونی، تجاری، بیمارستانی، صنعتی و کارگاهی نمونه پروژه‌های نصب آسانسور و پله برقی در مشهد، شهرها و کشورهای مجاور داشته است.

امتیاز دهید
47 رای (5 از 5)

سوالات متداول

توجه به نوع کاربری ساختمان در انتخاب آسانسور چه اهمیتی دارد؟

نوع کاربری ساختمان در موارد فنی مربوط به ساختمان از جمله سرعت، ظرفیت، نوع سیستم آسانسوری، میزان موارد کنترل ایمنی و غیره و همچنین در موارد ظاهری مانند میزان تزئینات کابین، رنگ کابین، نوع کابین، نوع درب آن عامل تعیین کننده ای است.

چه عواملی در تعیین سرعت مناسب آسانسور تاثیرگذار هستند؟

سرعت آسانسور با توجه به طول مسیر حرکت آسانسور، شرایط کاربری ساختمان و ترافیک کاری آن ساختمان تعیین می‌شود.

چرا توجه به کیفیت و ماندگاری قطعات و تجهیزات آسانسور اهمیت زیادی دارد؟

از آنجایی که انتخاب و نصب آسانسور به صرف وقت و هزینه زیادی نیاز دارد، بنابراین این دستگاه در مدت کوتاه قابل جایگزین شدن نیست

چرا بهتر است برای نصب آسانسور از کمک شرکت های آسانسوری استفاده کنیم؟

چون این شرکت ها در این زمینه اطلاعات به روز و مفیدی دارند که دسترسی به آن‌ها برای کارفرما و یا فردی که به این حوزه آشنا نیست، سخت و حتی انرژی بر است.