لیست سریع ترین آسانسورهای جهان

اثر فناوری و تکنولوژی در آسانسورها و سرعت آنان بسیار تأثیرگذار است که همواره در دنیا بر سر سریع ترین آسانسورها رقابتی شگفت انگیز است.

آسانسورها به عنوان یکی از مهم ترین ابتکارها در حمل و نقل، نقش غیر قابل انکاری  در ساختمان ها اجرا می کند. در سال های اخیر، توسعه و پیشرفت تکنولوژی باعث بهبود راندمان و سرعت آسانسورها شده است. در این مقاله به بررسی سریع ترین آسانسورهای جهان و عوامل مؤثر بر آن می پردازیم.

 

سریع ترین آسانسورهای دنیا

 

برخی از سریع ترین آسانسورهای دنیا عبارتند از:

  • آسانسور برج مالی CTF

  • آسانسور تایپه 101

  • آسانسور میتسوباشی توکیو

  • آسانسور برج خلیفه

  • آسانسور شانگهای تاور

  • آسانسور کانتون تاور

  • آسانسور گابلر

  • آسانسور برج میلاد

 

سریع ترین آسانسورهای جهان کدام هستند؟

همان طور که می دانید سرعت آسانسور به عوامل متفاوتی بستگی دارد در ذیل به بررسی مشخصات سریع ترین آسانسورهای دنیا می پردازیم:

 

ناممشخصات
آسانسور برج CTFدر کشور چین شهر گوانگ با سرعتی حدود 46 متر بر ثانیه به عنوان سریع ترین آسانسور دنیا و اولین در کشور خود
آسانسور تاپیه 1014در کشور تایوان با سرعتی حدود 1000 متر بر دقیقه و اولین آسانسور سریع در کشور خود
آسانسور میتسوباشیدر کشور ژاپن شهر توکیو با سرعتی حدود 10 متر بر ثانیه به عنوان مقصدی برای گردشگران به عنوان سریع ترین آسانسور در کشور خود
آسانسور برج خلیفهدر کشور امارات شهر دبی با سرعتی حدود 10 متر بر ثانیه و سریع ترین آسانسور در کشور خود
آسانسور شانگهای تاوردر کشور چین با سرعتی حدود 12/5 متر بر ثانیه به عنوان سومین برج  بلند دنیا و دومین در کشور خود
آسانسور کانتون تاوردر کشور چین با سرعتی حدود 10 متر بر ثانیه به عنوان یکی از سریع ترین آسانسورهای دنیا و سومین در کشور خود
آسانسور گابلردر کشور چین با سرعتی حدود 18/5 متر بر ثانیه در شهر گابلر و اولین آسانسور سریع در شهر خود
آسانسور برج میلاددر کشور ایران شهر تهران با سرعتی حدود 7 متر بر ثاینه به عنوان یکی از بلندترین برج های مخابراتی دنیا و اولین آسانسور سریع در کشور خود

 

سرعت آسانسور و اهمیت آن

 

سرعت در آسانسور به معنای زمانی است که یک آسانسور برای حرکت از یک مبدأ به یک مقصد یا از یک طبقه به طبقه دیگر نیاز دارد. این مفهوم به صورت عمودی اندازه گیری می شود که متر بر ثانیه (m/s) بیانگر سرعت آسانسور است. 

 دلایل اهمیت سرعت در آسانسور شامل موارد ذیل است:

 

1اثر مستقیم در عملکرد و کارایی
2اثر مستقیم بر زمان و صرفه جویی در آن
3جابجایی سریع بین طبقات
4کاهش انتظار مسافرین
5بهبود تجربه سفر و جابجایی با آسانسور

 

مدارک دریافت بازرسی ادواری آسانسوری

 

سرعت بالا در آسانسورها باعث کاهش زمان در حرکت بین طبقات می شود و در نتیجه کاهش انتظار مسافرین در بین طبقات می گردد. هر چه سرعت بالاتر باشد، تعداد سفرها بیشتر و ظرفیت جابجایی بالاتر می رود و در نتیجه رضایت افراد از استفاده از آسانسور بیشتر خواهد بود. 

نکته مهمی که در سرعت آسانسورها در طراحی و اجرای آن دارند این است که باید توازن بین سرعت ایمنی رعایت شود و این افزایش سرعت مطابق با استاندارد ها و قوانین باشد.

سرعت آسانسور ها به محدودیت ها و نیازهای کارفرما و پروژه بستگی دارد که به چند مورد ذیل مطرح می گردد.

  • آسانسورهای معمولی با سرعتی بین 1 تا 3 متر بر ثانیه

  • آسانسورهای سریع با سرعتی تا 20 متر بر ثانیه

سرعت آسانسور یکی از مهم ترین عوامل در کنترل ترافیک ساختمان است به گونه ای که امروزه در برج های مسکونی و تجاری و آسمان خراش های بزرگ انتخاب آسانسوری سریع بسیار اهمیت دارد. طراحی و ساخت و بهره برداری از این گونه آسانسورها با تکنولوژی های جدید همیشه دستخوش تغییرات بوده است و رقابت های بسیاری در این زمینه وجود دارد. 

تجهیزات مؤثر بر سرعت آسانسورها

 

فناوری ها و تجهیزاتی که در یک آسانسور استفاده می شود تا سرعت آن افزوده شود عبارتند از:

  1. موتور های قدرتمند: زمانی که شما نیاز خود از خرید آسانسور را مشخص می کنید و هدف استفاده از آسانسوری با سرعت بالا است باید از موتوری قدرتمند با قابلیت تحمل بار بیشتر استفاده کنید. استفاده از موتورهایی با تکنولوژی پیشرفته و راندمان بالا موجب افزایش سرعت آسانسور می شود.

  2. سیستم ترمز مناسب: با افزایش سرعت برای جلوگیری از وقوع حوادث نیاز به سیستم ترمز قوی برای توقف می باشد. سیستم ترمز قوی در سرعت بیشتر بسیار اهمیت دارد.

  3. سیستم کنترل مناسب: سرعت بالا در آسانسورها نیاز به سیستم کنترل هوشمند دارد. زمانی که درخواست احضار آسانسور توسط کلیدها زده می شود باید در سریع ترین زمان آسانسور در طبقه برسد و اگر حادثه ای رخ داد بتواند آسانسور را کنترل و ترمز سریعا وارد عمل گردد.

  4. سیستم تعلیق مناسب: استفاده از سیستم های تعلیق پیشرفته و سبک تر مانند سیتم های توپی وزن و حجم آسانسور را کاهش داده و در نتیجه سرعت آسانسور بالا برده می شود. این سیستم ها اثر مستقیمی در سرعت خواهند داشت.

  5.  سیستم های الکتریکی مناسب: بهبود و بهینه سازی این سیستم ها باعث افزایش سرعت آسانسور می شوند. استفاده از کابل های با راندمان بالا، الکترونیک قدرتمندتر و تجهیزات ایمنی از جمله عوامل مؤثر در الکتریکی در سرعت هستند.

  6. بررسی و بهبود ساختار فیزیکی آسانسور: استفاده از طراحی های کابین مناسب، درب ها و سیستم های خروجی و ورودی کاربران و ... موجب افزایش سرعت آسانسور می گردد

تمام عوامل ذکر شده در بالا باید در چارچوب قوانین و استانداردها انجام شود. این عمل باید توسط افراد متخصص و مجرب و تکنسین های فنی بررسی و عمل شود تا نیازها و محدودیت های خاص سیستم آسانسور نادیده گرفته نشود. 

امروزه در مراکز و ساختمان های پرتردد برای افزایش سرعت آسانسور از نمونه کابین های آسانسور دابل یا (double deck) استفاده می شود. به این صورت که دو طبقه کابین در یک چاله آسانسور باعث ظرفیت و سرعت بیشتری می شود. این آسانسورها با عنوان آسانسورهای ماهواره ای زمان انتظار کاربران را کاهش و رضایت آنان را فراهم می کند.

 

جمع بندی

 

سرعت آسانسور بسته به نیاز کابران و شرایط پروژه متفاوت است و امروزه با فناوری های پیشرفته و تجهیزات لازم در حین ساخت و قطعات می توانید سرعت حرکت و عملکرد آن را بهبود بخشید. استفاده از سریع ترین آسانسورها باید مطابق با قوانین و استانداردها پیش رفت. نصب آسانسور و بهره برداری و استاندارد آن باید توسط شرکت های آسانسور معتبر و با تجربه و تکنسین های فنی انجام گردد.

شرکت اوج لیفت با بهره گیری از به روزترین قطعات آسانسور همراه با گارانتی 1000 روز و قطعات دارای گواهی معتبر و برند اصلی و سابقه درخشان در پروژه ها نصب و بهره برداری شده آماده همکاری با کارفرمایان عزیز است.

جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعت بیشتر ما کارشناسان مجموعه اوج لیفت در تماس باشید.

 

بیشتر بخوانید

 

آسانسور ها در آینده و تجربه سفری به دنیای جدید

عجیب ترین آسانسورهای دنیا

رفع نگرانی و ترس خریداران آسانسور

تاریخچه آسانسور

طراحی آسانسور

 

 

 

 

 

 

 

عکس های بیشتر

پروژه آسانسور بدون موتورخانه

امتیاز دهید
47 رای (5 از 5)

سوالات متداول

آیا تکنولوژی و فناوری جدید اثری در سرعت آسانسورها دارد؟

بله، استفاده از تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته اثر مستقیم در سرعت آسانسور دارد و باعث افزایش آن می شود و همچنان این اثر ادامه دار است.

سرعت آسانسور به چه معنا است و با چه واژه ای نشان داده می شود؟

مقدار زمانی که آسانسوراحضار و به مکان مورد نظر می رسد سرعت آسانسور نامیده می شود و با متر بر ثانیه M/S شناخته می شود.

سرعت آسانسورهای معمولی و سریع چقدر است؟

آسانسورهای معمولی سرعتی بین 1 تا 3 متر بر ثانیه دارند در حالی که سریع ترین اسانسورها سرعتی بیش از 20 متر بر ثانیه دارند.