بازدید فنی آسانسور

بازدید فنی آسانسور همان سرویس ونگهداری به صورت دوره ای و منظم توسط شرکت های معتبر و متخصصین با تجربه است.

 در ابتدا پیش از پرداختن به موضوع بازدید فنی آسانسور تعریف کوتاهی از آسانسور و بازدید فنی خواهیم داشت.

از ابتدا بشر به دنبال آسایش و رفاه بوده است و مدام با مغز خلاق خود اختراعاتی داشته است. آسانسور یکی از مهم ترین دستاوردهای بشر است که متشکل از یک کابین و موتور و سیم بکسل ها و ... است که در کنار هم موجب جابجایی افراد و بارها می گردند. در گذر زمان این ساخته دچار تغییر و تحول شده و روز به روز درانواع مختلف و مدرن تر ظاهر می گردد. در واقع بشر بر اساس نیاز خود آسانسور را متحول گردانیده است.

بازدید فنی زمانی معنا پیدا می کند که شما وقتی وسیله ای را تهیه می کنید به دلیل استفاده مکرر عمر مفید آن رو به کاهش است و دستخوش تعمیرات می گردد. اما برخی وسایل قبل از اینکه از بین بروند و هزینه های زیادی داشته باشند بهتر است توسط افراد متخصص در زمینه آن بررسی و عیوب رفع گردند.

 

بازدید فنی آسانسور

 

آسانسورهای به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات ساختمان ها در حمل و نقل افراد و وسایل نقش بسیاری در رفاه، رضایت، ایمنی و افزایش بهره وری از ساختمان ها دارند. به خاطر این دلایل باید مدام بازدید فنی  یا همان تعمیر و نگهداری دوره ای به صورت منظم انجام شود و پس از ارزیابی و بررسی ها و تست ها  اگر نیاز است به تعمیر تعمیرات انجام و اگر نیاز است به روزرسانی لازم انجام گردد.

 

بازدید فنی آسانسور

 

روال انجام بازدید فنی آسانسور

 

فرآیند بازدید فنی باید توسط متخصصین با دانش لازم و تجربه کافی در مراحل ذیل انجام شود 

1بررسی اجزای مختلف و قطعات
2اندازه گیری و آزمایش های لازم
3تعمیر قطعات و یا تعویض آن
4آزمایش و بررسی برای سالم بودن

مهم ترین اجزایی که در عملکرد آسانسور مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از:

  1. سیستم قدرت و کنترل

این بررسی شامل چک کردن موتور، سیستم برق، سیستم کنترل، سنسورها و دکمه ها می شود.

  1. سیستم ارتباطی

این بررسی شامل ارتباط آسانسور با سیستم های مرکزی و کنترل است.

  1. سیستم های مکانیکی

این بررسی ها برای اطلاع از هرگونه خرابی، سایش و کاستی در عملکرد قطعات است که شامل قطعاتی مثل ریل، درب ها، سیستم تعلیق و ... می باشد.

  1. سیستم ایمنی

این بررسی شامل سیستم های ایمنی مثل پاراشوت، ضربه گیرها، قفل درب ها، سیستم آتش نشانی و ... درست عمل کرده و تسیت هایی در آن ها انجام می شود.

آیا تکنسین های فنی در زمان بازدید آسانسورها از تجهیزات خاصی استفاده می کنند؟ بله، این تجهیزات عبارتند از:

ابزارهای اندازه گیریبرای ارزیابی عملکرد آسانسور ابزارهای اندازه گیری متفاوتی وجود دارند مثل بررسی میزان سرعت، بررسی تحمل وزن، بررسی میزان صدا، بررسی حرکت و تعادل
ابزارهای تست و بررسیاین ابزارها می توانند تخصصی باشند اما عموم آن ها مثل دستگاه تست موتور، سیستم کنترل و سنسورها هستند.
لوازم ایمنیدر زمان بازدید فنی مهم ترین لوازم عبارتند از کلاه ایمنی، دستکش، عینک، کفش ایمنی و ...

 

نکات مهم بازدید فنی آسانسور

 

مهم ترین نکاتی که در بازدید فنی آسانسور باید لحاظ شود عبارتند از :

  • آزمایش های فنی

پس از اینکه عیب را متوجه و یا بررسی ها را انجام دادیم اگر قطعه ای نیاز به تعمیر یا تعویض داشت و این کار انجام شد، حتما آزمایش های لازم فنی مورد نیاز انجام شوند تا مطمئن شویم که آسانسور به درستی عمل کرده و ایمنی برقرار است.

  • سابقه نگهداری

زمانی که آسانسور نصب و به بهره برداری می رسند انجام بازدیدهای فنی بسیار مهم است چرا که این سوابق اگر توسط شخص و یا شرکتی انجام می شود در راهنمایی ها و تشخصی عیوب بسیار اهمیت دارند. پیشنهاد می شود که مالکین این سوابق را نگهداری کنند. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی شرکت های آسانسوری معتبر این سوابق را نگهداری و در اختیار سرویسکاران و مالکین قرار می دهند.

  • ارزیابی و به روزرسانی

در زمان بررسی ها و بازدیدهای فنی اگر سیستم های قدیمی آسانسور نیازی به تعمیر و یا به روزرسانی داشته باشند باید مشخص گردد. این عمل تأثیر به سزایی در ایمنی و عملکرد آسانسور خواهد داشت.

  • آموزش استفاده کنندگان

استفاده صحیح و رعایت نکات ایمنی در زمان استفاده از آسانسورها و یا زمان حمل بار بسیار اهمیت دارد. یکی از وظایف شرکت های آسانسور و یا سرویسکاران معتبر این این است که این موارد را به کاربران و یا مالکین توضیح دهند و یا از برچسب ها و پلاک های لازم در اطراف آسانسور استفاده کنند.

بازدیدهای فنی آسانسورها براساس مقررات و استانداردهای مربوطه برچه اساسی است؟ این بررسی ها شامل بررسی مشخصات فنی و ایمنی است که می توان اطمینان حاصل کرد که این استانداردها رعایت شده باشند و ایمنی برقرار باشد.

نکات مهمی که در زمان بازدید باید رعایت شوند به اختصار عبارتند از::

ابتدا برق ها را قطع کنید و سیستم را قفل کنید تا تکنسین بتواند بررسی را شروع کند و بعد از بررسی قطعات گزارش لازم را تهیه کند  تا اگر نیاز هست قطعه ای را تعمیر یا تعویض کنید. این مهم است که تکنسین فنی به سیستم آسانسور و خطرات آن آگاهی داشته باشد و از تجهیزات ایمنی لازم استفاده کند و به دستورالعمل ها و استاندارد ها آشنایی داشته باشد به علت عدم اطلاع کافی کارفرمایان این روال به شرکت های معتبر سپرده می شود تا بهترین نتیجه حاصل گردد. 

برنامه ریزی برای یک بازدید فنی منظم شامل یک سری توصیه ها می شود که ما برای شما عزیزان به توضیح آن می پردازیم:

ابتدا باید استانداردها را بررسی کنید  که بازه های زمانی سرویس آسانسور و یا نیازمندی خاص را متوجه شوید، این زمان ها براساس سن، نوع، قطعات و استفاده از آسانسور متفاوت است. به عنوان مثال در یک ساختمان مسکونی با تردد کم بازه های طولانی تری نسبت به یک ساختمان تجاری با تردد بسیار نیاز است. مرحله بعد انتخاب شرکت معتبر و تکنسین آن است شما می توانید با مطالعه در این باره در خصوص شرکت ها معتبر و مراجه به ارگان ها ناظر بهترین تصمیم را بگیرید و آن ها را استخدام کنید. در زمان بازدید ها فنی آسانسورها باید از دسترس خارج و به اطلاع کلیه افراد رسیده باشد که از آن ها استفاده نکنند. 

زمان و هزینه برای بازدید فنی آسانسور به عوامل متفاوتی شامل تعداد آسانسورها، نوع آسانسورها، سن آسانسورها، استاندارد ها و مقرارات مربوطه و عیب و مشکلی که مشخص شده باشد بستگی دارد. این عمل دشوار است که دقیق زمان و هزینه را بگوییم اما با در نظر گرفتن همین موارد و مشاوره های لازم تا حدودی می توان مشخص کنیم.

توصیه می شود به دلیل اهمیت نقش بازدید فنی آسانسور این بازدیدها در دوره های منظم توسط افراد متخصص تحت نظر شرکت های معتبر و باتجربه انجام شود چرا که به ایمنی، بهبود عملکرد و استانداردها و رضایت کاربران ارتباطی مستقیم دارد. 

 

نتیجه گیری

 

بازدید فنی آسانسور یک امر حیاتی برای عملکرد بهتر و بهینه و ایمنی آن است. با انجام این امر مهم در بازه های زمانی منظم و تعمیر، تعویض و به روزرسانی آن باعث می شود که عمر مفید آن افزایش یابد و خطرات احتمالی کم شوند. انجام بازدید فنی آسانسور زمانی مؤثر است که آموزش های لازم به بهره برداران و کارفرمایان ارائه گردد چرا که باعث ذخیره زمان و هزینه برای آن ها می شود.

شرکت اوج لیفت با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در انجام بازدیدهای فنی و تجهیزات لازم با بخش فعال و مهم فنی خود با نام اوج سرویس آماده ارائه خدمات شبانه روزی برای شما عزیزان است. این شرکت درخواست های شما را به صورت آنلاین در اپلیکیشن اوج لیفت دریافت و در اولین فرصت سرویسکار به شما مراجعه می نماید.

با اوج لیفت در تماس باشید تا در ارائه خدمات بهتر و مشاوره های رایگان یاری برسانیم.

همکاران ما در مجموعه سبز و پرتلاش اوج لیفت به شما از ابتدا طراحی و ساخت و تجهیز قطعات تا انتها نصب، استاندارد و بهره بردای انواع آسانسور و پله برقی در کنار شما هستند. امید است بهترین ها برای شما اتفاق بیفتد.

تماس با اوج لیفت

 

مقالات مرتبط

سرویسکار آسانسور

چک لیست سرویس آسانسور

همه چیز در مورد آسانسور

خدمات مشاوره آسانسور

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه آسانسور

بررسی 17 علت خرابی آسانسور

عکس های بیشتر

امتیاز دهید
47 رای (5 از 5)

سوالات متداول

آیا نیاز به نگهداری سوابق بازدید فنی آسانسور است؟

بله، برای تشخیص سریع عیوب این عامل نیاز است.

آیا خدمات بازدید فنی آسانسور و سرویس و نگهداری معتبر در مشهد به صورت شبانه روزی وجود دارد؟

بله، شرکت اوج لیفت با بخش فعال اوج سرویس آماده ارائه خدمات شبانه روزی به شما عزیزان است.

برای افزایش رفاه و ایمنی آسانسور چه باید کرد؟

با انجام بازدید فنی منظم و دوره ای توسط شرکت معتبر و سرویسکار با تجربه ایمنی و رفاه استفاده کنندگان آسانسور فراهم می گردد.