مهر فروشی در استاندارد آسانسور

مهرفروشی در استاندارد آسانسور در ثبت نام برق سه فاز آسانسور و اخذ پایان کار و دریافت سند ملک اتفاق می افتد.

مهر فروشی در استانداردسازی آسانسورها یکی از مهم ترین مواردی است که اخیرا توسط افراد سودجو مورد سوء استفاده قرار گرفته است که پرداختن به آن در قالب مقاله برای آگاه سازی کارفرمایان عزیز و حتی شرکت هایی آسانسوری که از خسارات جبران ناپذیر آن آگاه آسانسرنیستند یکی از وظایف ما است. بحثی که امروز هم شرکت های آسانسوری دارای مجوز از سازمان صنعت و معدن و هم سندیکای صنایع آسانسور و اتحادیه آسانسور درگیر آن هستند. 

ابتدا با تعریف آسانسور شروع می کنیم. آسانسور وسیله ای است که باعث جابجایی افراد و وسایل به صورت عمودی در بین طبقات ساختمان می گردد. مجموعه ای از قطعات مختلف مثل موتور، تابلوفرمان، سیم بکسل ها،ترمز ایمنی، پاراشوت، کابین، ضربه گیر و ... که باید مناسب با نوع و ظرفیت آسانسور و فضای سازه که برای آن در ساختمان لحاظ شده است انتخاب شوند. 

 

استاندارد سازی آسانسور ها

 

آسانسور به عنوان اختراع بسیار خوب انسان در آسایش و راحتی خود در جابجایی چون ارتباط مستقیم با جان افراد دارد و ایمنی و عملکرد صحیح آن اولویت دارد باید مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 1-6303 طراحی، ساخته و نصب گردد. این استاندارد به دلیل اجباری بودن اگر کارفرمایان بخواهند برای ساختمان خود پایان کار و پروانه ساختمانی بگیرید و اگر حتی مالکین بخواهند آسانسوری که قبلا نصب شده را بررسی کنند، کمک می کند.

برای مطالعه بیشتر به مقاله استاندارد سازی آسانسورها مراجعه کنید.

به اختصار شرایط که در استاندارد عبارتند از:

 

1شرایط چاه آسانسور
2موتورخانه و محل قرار گرفتن فلکه ها
3درب های طبقه و درب های کابین
4کابین و وزنه تعادل
5 سیستم های ایمنی، مکانیکی،محرکه
6ریل ها، ضربه گیرها، کلیدهای حد نهایی
7تأسیسات برقی
8آزمون ها، بررسی و ثبت نتایج
9سرویس ونگهداری
10صدور گواهی

 

مهر فروشی در استاندارد آسانسور

 

منظور از شرکتی که مهر دارد یعنی شرکتی که از سازمان صنعت و معدن تحت شرایط و قوانین خاص مجوز طراحی و مونتاژ و مهر معتبر گرفته است.

این شرایط عبارتند از:

  1. مدیرفنی با مدرک تحصیلی مرتبط و سابقه بیمه مورد نیاز با ارائه مدارک تحصیلی و گواهی های عدم سوء پیشینه

  2. حداقل دو تکنسین فنی با سابقه کاری مرتبط با ارائه مدارک تحصیلی و گواهی های عدم سوء پیشین

  3. تأیید صلاحیت حرفه ای و اخلاقی مدیرشرکت آسانسوری توسط دو شرکت آسانسوری با گواهی معتبر و عدم سوء پیشینه مدیر

  4.  ارائه اساسنامه شرکت و اصل شناسنامه مدیران و روزنامه رسمی شرکت

  5. مکانیت شرکت آسانسور با ارائه سند یا اجاره نامه

  6. بیمه نامه مسئولیت مدنی

  7. عضویت در اتاق بازرگانی

  8. چارت سازمانی

  9. ابزارها و تجهیزات لازم

  10. لیست بیمه تأمین اجتماعی

  11. لیست جزوات و کتاب های آموزشی مطابق با آسانسور و پله برقی

  12. پرکردن تمام فرم ها و تعهد به صحت آن ها با مهر و امضا معتبر

شما با ارائه این مدارک و تأیید آن ها توسط سازمان صنایع و معادن مجوز و مهر معتبر به صورت مدت دار دریافت می کنید که با موضوعیت طراحی، نصب و اجرا انواع آسانسور و پله برقی می توانید فعالیت داشته باشید. برای تمدید شرایط لازم دوباره بررسی و در صورت تأیید مجوز معتبر می گردد. 

 

نماد اوج لیفت در غرفه شرکت اوج لیفت

 

اهمیت استفاده از مهر و مجوز شرکت آسانسور در دو مورد بسیار نشان داده می شود.

  • ثبت نام برق سه فاز آسانسور

شرکت برق تنها به ساختمان هایی مجوز استفاده از برق سه فاز را می دهد که حتما آسانسور را از شرکتی تهیه و نصب کرده باشد که مجوز معتبر طراحی و مونتاژ داشته باشند.

این شرکت مشخصات آسانسور ساختمان را در سامانه اداره برق ثبت نام کرده و تعهد می دهد که این ساختمان از چه  تابلو فرمان و اینورتری برای آسانسور استفاده کرده است.

 

برای مطالعه بیشتر به مقاله راهنمای کامل ثبت نام برق سه فاز آسانسور مراجعه کنید.

  • اخذ پایان کار ساختمان

پس از دریافت پروانه ساختمانی، مالکین و کارفرمایان برای اخذ پایان کار و سند ساختمان نیاز به تاییدیه گواهی استاندارد آسانسور و آتش نشانی دارند. اخذ گواهی نامه استاندارد تنها از طریق شرکت های آسانسور با مجوز رسمی و قانونی از طریق کارتابل های آن ها امکان پذیر است.

به اختصار فرآیند اخذ گواهی استاندارد آسانسور پس از ثبت نام شرکت آسانسور در سامانه و مشخص شدن شرکت بازرسی مدراک مورد نیاز تکمیل و بازرسی ها توسط بازرسین شرکت انجام و در صورت تأیید مطابق با استاندارد مدراک نهایی تحویل گرفته و گواهی استاندارد صادر می گردد.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله استاندارد آسانسور مراجعه کنید.

در واقع در این دو نکته مهم است که تفاوت شرکت های مجاز و غیر مجاز مشخص می گردد.

مهر فروشی در استاندارد آسانسور زمانی اتفاق می افتد که مالک یا کارفرمایان از ترس اینکه برای آسانسور خود هزینه ای داشته باشند و یا در دام افرادی می افتند که نه دانش و نه مهارتی در آسانسور و نصب آن داشته باشند و شرایط دریافت مجوز معتبر از سازمان صنعت و معدن را ندارند. این افراد با دریافت مبلغی توافقی و ارتباط با دیگر شرکت های معتبر آسانسوری مهر آن ها را خریداری و ادامه روند دریافت برق سه فاز و استاندارد آسانسور را انجام می دهند. 

این ریسک بسیار جبران ناپذیری است هم باعث می شود که شرکتی که مهر خود را فروخته است از شرایط ساختمان و آسانسور و قطعاتی که در آن استفاده شده است اطلاعاتی نداشته باشد و هم اینگونه افراد و شرکت های غیرمجاز به سمت اصول درست و رسمی شدن حرکت نمی کنند و همین باعث ضربه های بسیاری به صنعت آسانسور و شرکت های آسانسور با تجربه و قدیمی می شود و حقوق آنان تضییع می گردد.

در واقع این افراد با خیال واهی خود و دریافت مبلغ های ناچیز و لحظه ای خسارت های بسیاری اعم از جانی و مالی برای مالکین و کارفرمایان و حتی شرکت های آسانسور دارای مجوز معتبر دارند. اگر اتفاق ناخوشایندی در آینده باشد این واسطه هیچ مسئولیتی ندارد و کارفرما و شرکتی که مهر خود را فروخته است باید پاسخگو باشند.

 

مراحل اخذ استاندارد آسانسور

 

پس از ثبت نام شرکت آسانسور معتبر در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور اداره کل استاندارد و بارگزاری مدارک مربوط شرکت بازرسی توسط سامانه به صورت اتفاقی انتخاب و ارجاع می گردد. سپس فرم های لازم اعم از مشخصات فنی و درخواست بازرسی به همراه مدارک شناسایی مالک یا مالکین، پروانه ساختمانی و اطلاعات فنی آسانسور تحویل شرکت بازرسی می شود و هزینه های بازرسی و استاندارد پرداخت و وقت بازرسی مشخص می گردد. این بازدید ها تا زمانی ادامه پیدا می کند که آسانسور شما مطابق با قوانین استاندارد باشد و تأیید گردد. پس از آن مدارکی مثل بیمه نامه، محاسابات فنی، سرویس و نگهداری با تاریخ روز تحویل گرفته و گواهی استاندارد صادر می گردد قابل ذکر است این گواهی نامه باید مهر و امضا معتبر شرکت بازرسی را داشته باشد در غیر این صورت فاقد اعتبار است.

پس از اخذ گواهی نسخ آن تحویل شهرداری و آتش نشانی و .. می گردد.

برای مطالعه بیشتر به مقاله خطرات آسانسور غیر استاندارد مراجعه کنید.

 

نتیجه گیری

مهرفروشی پدیده ای است که گریبان گیر کارفرمایان ناآگاهی می گردد که برای پرداخت هزینه کمتر و عدم اطلاعات کافی و مقایسه آن اتفاق می افتد. برای اخذ استاندارد آسانسور و دریافت برق سه فاز و گواهی پایان کار و سند ساختمان مالکین باید با شرکت های آسانسور معتبر قرداد نصب و راه اندازی داشته باشند تا این روند به نحو احسن انجام گردد. شرکت اوج لیفت با سابقه و تجربه در زمینه نصب انواع آسانسور و پله برقی مطابق با نیاز کارفرمایان و اخذ استاندارد آن در کنار شما خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در مجموعه اوج لیفت تماس بگیرید.

 

بیشتر بخوانید

 

نصب آسانسور در عراق

طراحی آسانسور

خرید و قیمت آسانسور در کیش

قیمت آسانسور

چک لیست سرویس آسانسور

خدمات مشاوره آسانسور

بازدید فنی آسانسور

شرکت نصب آسانسور در مشهد

همه چیز در مورد آسانسور 

عکس های بیشتر

اوج سرویس، پشتیبانی آسانسور

امتیاز دهید
47 رای (5 از 5)

سوالات متداول

مهرفروشی شرکت آسانسور چه زمانی اتفاق می افتد؟

1- زمانی که کارفرما برق سه فاز آسانسور را ثبت نام و دریافت کند. 2-زمانی که کارفرما گواهی پایان کار و سند ملک را دریافت کند

آیا گواهی استاندارد آسانسور را می توان جعل کرد؟

خیر، سازمان استاندارد قوانین بسیارسخت گیرانه دارد و کلیه اطلاعات در سامانه ثبت می گردد

شخصی که مهرفروشی می کند در زمان حادثه مقصر است؟

خیر، در زمان حوادث مالکین و کارفرمایان که قراداد بسته اند و شرکتی که مهر خود را فروخته است مقصر هستند